|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
Civilek szponzorharca
|
Tégy jót, és hallgass róla! Paplanos Péter, PR Herald, 2005. december 19.
Hogyan egyeztethető össze a profitszerzés és a társadalmi
szerepvállalás? Jól átgondolt szponzorálási stratégiával, hatékony
kommunikációval és megfelelően felkészült „támogatottakkal”. Ez a három
tényező viszont csak igen ritkán találkozik, így erre a területre
leginkább a forráshiányos, éppen-hogy működő civil szervezetek, a
támogatási pénzt rosszul felhasználó cégek és a helyzetben rejlő
lehetőséget fel nem ismerő kommunikációs ügynökségek sokasága jellemző.
A megoldást egy cikk természetesen nem adhatja meg, azonban
gondolatébresztő lehet mindazoknak, akik e visszás helyzeten
változtatni szeretnének. Pénzt vagy életet!
Kis túlzással akár kezdődhetne így is a legtöbb szponzori levél. A
civil szervezetek legnagyobb hibája ugyanis, hogy fogalmuk nincs a
szponzoráció elméleti és gyakorlati tudnivalóiról. A legtöbb támogatást
kérő ugyanis levelében, vagy a személyes találkozáskor hosszasan
ecseteli mennyire fontos az a terület, amelyen alapítványuk dolgozik.
Esetleg kitér arra: milyen nehéz helyzetben vannak, így nem tudnak
megfelelő munkát végezni, és különben is emberi sorsok múlhatnak azon,
hogy a tisztelt cégvezető, marketingigazgató megadja-e a kért
támogatást. A támogatást kérő leginkább a támogató jó szándékára épít,
így már a kezdetekkor feladja egy korrekt, egyenrangú partneri viszony
kialakításának lehetőségét. A szponzorok azonban – néhány kivételtől
eltekintve – nem jótékonysági szervezetek, így a döntés alapja jól
megfontolt üzleti érdek. Gyakori eset, amikor a civil
szervezet a leendő támogatót „fejőstehénnek” tekintve irreálisan nagy
összeget kér. Számos szponzorkereső szervezet vezetőjétől hallottam már
„mi az az évi tízmillió forint egy több százmilliárdos bevételű
cégnek”. Egy ilyen, a kezdeményezés támogatásában rejlő megjelenési
és/vagy image építési lehetőséget jócskán túlértékelő megkeresés is
azonnal megakadályozza az együttműködés kialakítását. A támogatót
fejőstehénnek néző civilek azonban nem csak a támogatási összeg
nagyságának megállapításában, hanem annak felhasználásában is gyakorta
tisztességtelenek. Ha valamilyen csoda folytán mégis sikerül szponzort
találniuk nem adják meg a lehetőségét annak, hogy nyomon követhesse a
pénz felhasználását, vagyis egyáltalán nem lehet biztos abban, hogy
támogatásából 2000 adaggal több főzelék jut a szegény gyermekeknek,
vagy az alapítványvezető új autóját finanszírozta-e. A fenti esetek
megszaporodása pedig egyértelműen azt jelzi, hogy Magyarországon a
megélhetési bűnöző és megélhetési politikus mellett már a megélhetési
civil szervezet is megjelenhet anyanyelvünkben. Az ilyen szervezetek
pedig az egész szektor megítélését, az egészséges támogatói környezet
kialakulását veszélyeztetik. A szponzorok bizalmatlanabbak lesznek,
ezáltal a tisztességes munkát végző civilek is nehezebben találhatnak
támogatókat. Szeretem a focit A civilek leggyakoribb
hibái után nézzük meg, hogyan fektethetik be rosszul a szponzorálásra
szánt pénzt a vállalatok. A leggyakoribb hiba – ez nagy,
multinacionális vállalatoknál már szinte soha nem fordul elő – a
megfelelő szponzorálási stratégia hiánya. Így fordulhat elő, hogy a
szponzori döntés nem a megfelelő kommunikációs szakemberek és
stratégiai tervezők javaslatain, hanem a vállalati felső vezetés
valamely tagjának személyes kötődésén alapul. Amennyiben az igazgató úr
szereti a focit a vállalat valamelyik csapatot fogja támogatni, még
akkor is ha termékeik célcsoportja nem kifejezetten a
futballrajongókból áll, esetleg a több tízmilliós támogatásért cserébe
mindössze néhány száz, zömében a meccseken erősen alkoholos
befolyásoltság alatt álló szurkolót érhetnek el. Azonban
pénzt rosszul elkölteni nem csak egy szubjektív döntéssel lehet.
Akármennyire is megalapozott a döntési folyamat, ha a szponzor nem
ellenőrzi pontosan pénzének felhasználását és a szponzori szerződésben
kikötöttek teljesítését. Ezáltal lemond annak lehetőségéről, hogy
értékes visszacsatolásokat kapjon egy sikeres szponzorálási stratégia
kialakításához, vagy éppen dönthessen pénzének eredményesebb
felhasználásáról. Végül pedig a leggyakoribb hiba, amely
akkor is sokat ronthat a szponzoráció eredményén, ha az megalapozott
stratégián alapul és a szponzorált vállalásait folyamatosan ellenőrzik.
Ez pedig a támogató kommunikáció hiánya. Nem elég egy vállalatnak
odaadni a szponzor pénzt, és a kommunikációt rábízni a civil
szervezetre. Fontos, hogy a szponzoráció kommunikációs támogatására –
külső és belső egyaránt– legalább akkora összeget fordítson, mint
magára szponzorációra. Így érheti el, hogy valamennyi számára fontos
célcsoporthoz eljuthasson társadalmi szerepvállalásának üzenete. Az ügynökség
A szponzorációs piac fellendülését és a civil szervezetek hatékonyabb
szponzorkeresését szolgálná, ha a pr-ügynökségek és reklámcégek a
jelenleginél sokkal nagyobb mértékben foglalkoznának a területtel.
Elsősorban ugyanis rajtuk múlik, hogy egy szponzoráció sikeres lesz-e,
illetve a civil szervezet céljait, erőfeszítéseit mennyire ismerik meg
a szponzorok és egyéb döntéshozók. Arra még találni példát, hogy a
kommunikációs ügynökség valamelyik nagyvállalat szponzorációs
tevékenységének kommunikációs teendőit végzi, azonban a civil
szervezetek és ügynökségek együttműködése a szereplők számához
viszonyítottan elenyésző. Ebben az ügynökségek és a civil szervezetek
egyaránt hibásak. A pr és reklám cégek ugyanis nem szívesen
vállalnak el ingyen, vagy nagyon kevés bevétellel járó munkát. Ha mégis
az elkötelezettség és a minőség gyakran meg sem közelíti azt a
színvonalat, amelyet a jobban fizető ügyfeleknek nyújtanak. Nem látják
át – és ez kommunikációs ügynökségek esetén különösen szomorú – annak
lehetőségét, hogy egy-egy „civil” ügyfél milyen jelentős mértékben
járulhat hozzá a cég image javításához, továbbá a feladat jellegéből
adódóan olyan kreatív eszközökkel is élhetnének, amelyeket egy
nagyvállalati ügyfél soha nem fogadna el. A civilek pedig nem szívesen
költenek kommunikációra. Néhány kivételtől eltekintve, ha adnak is
megbízást valamely ügynökségnek az elsősorban szponzorkeresésre és nem
célirányosan a kommunikációra irányul. A siker receptje
A siker receptjét nagyon nehéz megadni és számos szakértő más-más
véleménnyel van a hozzávalókról, így azokat az elveket foglalom össze,
amelyek betartása jelentősen segít a már említett hibák
kiküszöbölésében. A civil szervezetek számára a legfontosabb, hogy
átértékeljék szemléletmódjukat, képesek legyenek önmagukat piaci
szereplőnek tekinteni. Olyan szereplőnek, melynek fennmaradása sokkal
inkább függ a megkülönböztetés mértékétől, a szponzorok kiszolgálásának
minőségétől és a kommunikációtól, mint a szervezet tevékenységétől.
Figyelembe kell venniük, hogy ma már szinte nincs olyan terület –
legyen akár szó a hátrányos helyzetűek segítéséről, különböző
betegségekben szenvedők gyógyításáról vagy gyermek művészeti csoport
támogatásáról –amelyen nincs legalább 15-20, vagy ennél is több
szereplő. Így csak akkor lehetnek igazán sikeresek a
szponzorkeresésben, ha valamilyen akcióval, kommunikációs eszközzel,
esetleg szokatlan logoval markánsan megkülönböztetik magukat a többi
szervezettől. Ha ez megvan megfelelő kommunikációval el kell juttatni a
közvéleményhez és a döntéshozókhoz a szervezet küldetését, céljait,
akcióit. Sokkal könnyebb úgy megszerezni a támogatást, ha a leendő
szponzor a felkérő levél megérkezésekor már hallott rólunk a médiából.
Ez egyébként arra is garancia, hogy olyan ügyet, szervezetet támogat,
amely képes megfelelő sajtóvisszhangot elérni. A szponzori
együttműködés megkötése után pedig a civil szervezetnek úgy kell
viselkednie, mint egy szolgáltatónak. Nem csak a szerződésben
vállaltakat kell maradéktalanul teljesíteni, hanem proaktívan új
lehetőségeket is felajánlani. A cégek számára a legfontosabb a piaci és
marketing stratégiával összehangolt, a cég kommunikációs és marketing
csapata által kidolgozott szponzorációs stratégia megalkotása, a
stratégiának megfelelő döntések meghozatala az együttműködés folyamatos
ellenőrzése, továbbá a megfelelő kommunikációs támogatás elérése.
A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy a szponzori döntéseket soha ne
egy személy, hanem lehetőleg a stratégia kialakításában is résztvevő
szakemberekből álló csapat hozza meg. A kiválasztás után a szerződésben
minden számukra fontos elemet részletesen fektessenek le. Kössék ki,
hogy milyen megjelenési lehetőségeket várnak el és ezek nem teljesülése
esetén milyen szankciókkal – kötbér, további támogatás megvonása –
élhetnek. Folyamatosan ellenőrizzék ezek teljesítését. Célszerű a
támogatást több részletben átadni, megteremtve annak lehetőségét, hogy
nem megfelelő teljesítés esetén a további részleteket visszatarthassák.
Végül a kommunikációs erőforrásokat úgy optimalizálják, hogy a
támogatás ténye és a támogatott különböző kiemelten társadalmi célú
akciói úgy a klasszikus mint a pr eszközökkel eljuthassanak a
célcsoporthoz. Személyes adalék
Pályafutásom alatt számos civil szervezettel és szponzorral
dolgozhattam együtt. Még több szervezet keresett meg, akikkel valamely
ok miatt nem valósult meg az együttműködés. Így „testközelből”
láthattam mindazokat a hibákat, amelyeket itt röviden összefoglaltam és
részese lehettem olyan siker sztoriknak is, amelyekben épp a bemutatott
receptek megfelelő alkalmazása volt a döntő. Őszintén bízom benne, hogy
néhány éven belül a szponzorációs terület eléri a tőlünk nyugatabbra
már tapasztalható fejlettségi szintet. Ehhez azonban valamennyi szerelő
szemléletváltására szükség lesz. Paplanos Péter
Civilek szponzorharca. Tégy jót, és hallgass róla! PR Herald, 2005. december 19.
|
|
|